Alle reclame is promotie of vice versa. Hoe dan ook, In Nederland wordt reclame gereguleerd in ons Burgerlijk Wetboek (BW) en de Nederlandse Reclame Code (NRC). Hierin staat onder meer dat reclame fatsoenlijk en niet onnodig kwetsend mag zijn. Reclame moet ook als zodanig herkenbaar zijn en niet misleidend. Je moet als adverteerder eerlijke informatie geven op basis waarvan een consument een overwogen besluit kan nemen. Er bestaat een zogenaamde zwarte lijst met praktijken die altijd misleidend zijn. Hieronder valt onder meer iets als ‘gratis’ aanprijzen, terwijl er bijkomende kosten zijn of je eerst een product moet kopen. Voor verkooppromoties geldt dat die zo moeten worden voorgesteld dat consumenten vóór een aankoop op de hoogte zijn van de omstandigheden die hun beslissing om te kopen waarschijnlijk zullen beïnvloeden. Geeft u ze niet alle relevante informatie? Dan kan ook dit gezien worden als misleiding.

De internationale Kamers van Koophandel geven hier handen en voeten aan in een Gedragscode. Specifiek ten aanzien van promoties geven zij aan dat een organisatie duidelijk moet communiceren over:

  • de wijze waarop iemand kan deelnemen, of de promotie kan ontvangen
  • de voornaamste kenmerken van de aanbieding/promotie
  • de eventuele termijn om te kunnen profiteren van de aanbieding
  • alle deelnamebeperkingen (bijvoorbeeld geografisch of leeftijdgebonden)
  • de beschikbaarheid van promotieartikelen
  • de waarde van eventuele bonnen of zegeltjes
  • deelnamekosten, afhandelingskosten of bedragen die moeten worden bijbetaald
  • de naam en het volledige adres van de adverteerder