Marktfeiten

De markt van promotionele producten in Europa is goed voor een marktvolume van zo’n 15 miljard euro. Nederland staat in de top 10 van Europa met een marktvolume van 637 miljoen euro.

De landen in de top 10 in Europa bepalen samen 80 procent van het marktvolume dat wordt besteed aan promotionele producten. Duitsland is de grootste markt binnen de EU, met 24 procent van de totale bestedingen. Op enige afstand volgen Groot-Brittannië (12 procent) en Frankrijk (11 procent).

Kleding en textiel op één

Van het totale bedrag dat bedrijven jaarlijks in Nederland besteden aan promotionele artikelen gaat 124 miljoen euro naar kleding en textiel. Bedrijfskleding valt hier onder, maar ook promotionele (sport)kleding en caps zijn populair. Op de tweede plaats staan elektronica en multimedia (101 miljoen euro), gevold door school- en kantoorspullen (97 miljoen euro). Bagage, koffers en reisartikelen (67 miljoen euro) en lifestyle en accessoires (46 miljoen euro) volgen op de vierde en vijfde plek.

Doordat de meeste van deze producten heel functioneel zijn, komen ze dagelijks onder de aandacht – dat geldt dus ook voor het merk van de afzender.