Labelen is niet zozeer een druktechniek, maar wordt wel vaak toegepast bij promotionele producten. Het labelen van een product betekent het aanbrengen van een label op of aan de verpakking. Denk aan de labels op kleding en ander textiel. Hierop vind je de informatie over het materiaal, de oorsprong van het product, de maat of de was-instructies. Een label of sticker plakken op het product is de laatste stap en de finishing touch van het verpakkingsproces. Na het labelen is het product klaar voor verzending en voor de verkoop.
VERSCHILLEN LABEL, ETIKET EN STICKER
De woorden label, etiket en sticker worden vaak door elkaar gebruikt. Het is daardoor niet altijd even duidelijk wat welke term betekent en wat er nodig is per product. Een label is te vinden in of aan textiel, een tas of aan een koffer. Een etiket daarentegen bevat de verplichte belangrijkste informatie die zichtbaar is op een food- of non-food- product. Hierbij kun je denken aan een houdbaarheidsdatum, het percentage vetten en/of de voedingswaarden van een product. Behalve de etiketten op levensmiddelen kunnen etiketten ook gevonden worden op verpakkingsmaterialen als dozen. Op dit soort etiketten staat dan vaak informatie over de afzender, het pakket en een barcode. Stickers zijn echt letterlijk stickers: ze plakken, zijn klein en bevatten één duidelijke boodschap. Stickers worden vaak gebruikt om aan te geven dat producten bijvoorbeeld met dezelfde lading mee moeten.
Bij labelen gaat het dus vaak om de labels die je ziet aan koffers of aan textiel. Net als bij etiketten zitten er ook eisen aan een textiellabel. Alle producten die voor minstens 80% uit textielvezels bestaan, moeten bijvoorbeeld verplicht een label bevatten met informatie over het materiaal, het productieproces en het land van herkomst. Wanneer een textielproduct geïmporteerd of geëxporteerd wordt, wordt er altijd gecontroleerd of het aan de eisen voldoet. Het is dus nodig om op een professionele manier labels te laten maken en te laten controleren.