3D insecten puzzels van de HEMA: leuk en leerzaam premium met augmented reality
In het voorjaar van 2022 kunnen kinderen bij de HEMA een insectenverzameling bij elkaar sparen. Geen echte insecten natuurlijk! De 12 verschillende insecten, zoals een vlieg, wesp of vlinder, worden als kartonnen bouwplaatje geleverd en kunnen als een 3D puzzel in elkaar gezet worden. Tijdens de actieperiode ontvangen Hema-klanten bij besteding van elke 10 euro één insecten bouwplaatje, ook webshop bestellingen tellen mee.
Campagne
Zelfs het HEMA restaurant haakt in op de campagne, het biedt een kindersmikkelmenu aan in een speciale insectenmenubox. De insecten kun je bewaren in een speciale insectenkijkdoos (te koop voor €3 per stuk). Maar de écht geïnteresseerde kids kunnen alles over deze insecten leren via een interactieve insectenwereld op de social media kanalen, insectenpaspoorten op www.hema.nl/insecten en video’s gepresenteerd door Ecologe en herpetologe influencer Sterrin. En of dat allemaal nog niet genoeg is heeft de HEMA zelfs augmented reality toegepast! Zo kunnen kinderen op een speelse manier meer leren over hoe belangrijk insecten voor de natuur zijn.
Kennis opdoen en delen
HEMA wil kinderen stimuleren om naar buiten te gaan en te zoeken naar de insecten die zij met de bouwplaatjes in elkaar gezet hebben. Waar kan je de insecten vinden, wat doen ze, welke rol spelen ze in de natuur enzovoorts. Dat kinderen eens een dode tak optillen of een berg bladeren door elkaar gooien om te zien wat daar leeft. Want die kleine beestjes zijn interessant, mooi en soms eng tegelijkertijd. Op elk bouwplaatje staat een QR-code die naar een website leidt voor meer informatie over ieder insect. Om te laten zien hoe cool insecten eigenlijk zijn, heeft Sterrin een aantal vlogs en podcasts gemaakt. HEMA nodigt iedereen uit om een foto met een insect te delen via Instagram @hemanederland, dan gaat Sterrin met de maker van de tofste foto een vlog maken over hoe een balkon of tuin een fijne plek voor insecten kan worden.
Augmented reality
Augmented reality is dood. Tenminste, na de eerste hype rondom Augmented Reality (AR), dankzij Pokémon Go, voorspelden sommigen deze stagnatie. Maar in plaats daarvan zien we dat merken augmented reality blijven toepassen. Grote kans dus dat jouw bedrijf hier ook ‘iets’ mee wil gaan doen. Deze actie is daar een mooi voorbeeld van. Want ook aan de digitale avonturiers heeft HEMA gedacht met een heuse augmented reality filter. Via dit Instagram filter komt men in de wondere wereld van de insectenkijkdoos om deze allemaal in actie te zien. Daarnaast kan in dit filter ook het goede antwoord gevonden worden om mee te doen aan een winkelactie.