Trixxo
Trixxo, relatieve nieuwkomer op de Nederlandse flex-markt, is een voorbeeld van een moderne organisatie die haarfijn in de gaten heeft hoe je als werkgever inspeelt op die snel veranderende arbeidsmarkt. Als geen ander weten ze dat een baan nooit alleen maar een baan is. Dat stralen ze uit naar hun klanten, maar ook naar de eigen medewerkers.
De historie van Trixxo gaat in buurland België al terug tot 2004. Toen startte oprichter Luc Jeurissen een zogenaamd ‘dienstenchequebedrijf’ dat hielp huishoudelijke hulpen eenvoudig en flexibel uit te betalen. Bijna twintig jaar later is de organisatie uitgegroeid tot een volwaardige uitzendorganisatie, actief in meerdere landen en in vrijwel iedere branche. In 2022 was Trixxo de snelstgroeiende uitzendgroep van de Benelux, met een omzet van 200 miljoen euro. In Nederland telt het bedrijf inmiddels 20 vestigingen en zet met rond de 100 consulenten grote stappen om een vaste waarde te worden op de flex-markt.
Niet zomaar een baantje
Trixxo helpt andere organisaties aan tijdelijk of vast personeel, en kenmerkt zich door de unieke persoonlijke begeleiding van hun flexwerkers. Diezelfde zorg geldt ook voor de eigen werknemers. “Hoe kunnen wij gepassioneerd onze uitzendkrachten verder helpen, als we niet dezelfde zorg aan onze eigen mensen besteden?”
TRIXXO zet groot in op de ontwikkeling en groei van de eigen medewerkers. Er is veel aandacht en zorg voor een goede werk/privébalans. Medewerkers kunnen zich optimaal ontwikkelen; maar er worden ook leuke personeelsuitjes georganiseerd, en geregeld worden ze uitgenodigd om met directe collega’s, met de rest van Trixxo Nederland en soms zelfs met de hele organisatie een feestje te bouwen.
Daar past natuurlijk ook een fraai eindejaarsgeschenk bij, met zorg uitgezocht en verpakt voor de – eind vorig jaar - ruim 10.000 werknemers.
Verpakking met videoboodschap
TRIXXO beseft als geen ander dat een geschenkdoos niet alleen indruk moet maken met wat erin zit, maar ook met de manier waarop het cadeautje gepresenteerd wordt. Daarom besloten ze om de verpakking van de giftBox optimaal in te zetten voor de speciale boodschap van dank aan de medewerkers.
Natuurlijk aan de buitenkant al, met in grote letters 'TRIXXO says THANXX'. Bij het openen van de GiftBox werd die boodschap nog eens herhaald en versterkt met een persoonlijke boodschap: “Dank, dat je altijd klaar staat voor anderen”. Daarmee laat TRIXXO niet alleen zien dat de organisatie de inzet van de medewerker waardeert, maar worden ook nog eens de visie en missie van de organisatie zelf onderstreept. Een QR-code brengt de ontvanger naar een videoboodschap, waarin de waardering voor de medewerkers gedurende het afgelopen jaar nog eens extra onderstreept werd.
"De BergHOFF GiftBox was een schot in de roos. Dankzij de QR-code op het gepersonaliseerde TRIXXO-mes kwam onze boodschap nog meer tot leven."
Ontwerp: net dat beetje extra
Om te laten zien dat TRIXXO duurzaamheid hoog in het vaandel draagt, werd de verpakking van de giftbox ontworpen om naast de inhoud een eigen tweede leven te krijgen als verzameldoos voor recepten. Als begin van deze verzameling lag er al een eerste recept, geheel in de TRIXXO-huisstijl uitgevoerd. Met dit kleine extra detail werd voorkomen dat de doos direct bij het oud papier terecht zou komen; een doordachte bijdrage aan duurzaamheid en een circulaire economie.
Relatiegeschenk als mission statement
Deze casus illustreert hoe een business gift elke soort stakeholder kan laten zien dat zij of hij gezien en gewaardeerd wordt. Maar een met zorg gekozen, vorm gegeven en verpakt geschenk kan ook een duidelijke boodschapper van en voor je merk zijn. Daarmee levert het relatiegeschenk driedubbel rendement, het hele jaar door! Voor de gever, voor de ontvanger én voor milieu en maatschappij.