personeel-klanten-behouden-tips-detail

De grote uitdaging: je beste personeel (en klanten) behouden

Auteur: Philip Lasance

Deze drie kleine gebaartjes maken indruk op talentvolle medewerkers en trekt loyale klanten aan

Is het jouw taak om ervoor te zorgen dat jullie medewerkers gelukkig zijn, zich betrokken en gewaardeerd voelen? Of ben je verantwoordelijk voor klantloyaliteit en klanttevredenheid? Met onderstaande tips zorg je er niet alleen voor dat je jouw beste personeel en klanten behoudt, maar ook dat je nieuwe klanten en gedreven medewerkers aantrekt.

De impact van waardering tonen is groter dan je denkt. Het is cruciaal voor je succes als onderneming. Hoe meer (positieve) indruk je maakt op huidige en potentiële klanten, hoe meer omzet en winst je zult behalen. En hoe blijer je medewerkers, hoe harder ze zich zullen inzetten. Dus koester je personeel en klanten. Logisch toch?

Onboarding kits

Onboarding kits / welkomstpakketten voor nieuwe collega’s en klanten. Het welkomstpakket combineert nuttige informatie, zoals belangrijke contactpersonen, kantoorregels, veelgestelde vragen, met praktische kantoorartikelen en originele bedrukte gadgets. Heeft een bedrukte hoodie invloed op de eerste dag van je nieuwe collega? Het korte antwoord is; Ja. Een echt warm welkom breekt het ijs, waardoor de inwerkperiode wordt verkort. Dat bespaart direct kosten! Maar ze zullen je gebaar en inzet ook publiekelijk waarderen. En dat trekt weer nieuwe klanten aan en maakt je een aantrekkelijke werkgever.

Wees gul en trakteer je nieuwe klanten eens op een mooi welkomstpakket in plaats van een welkomstbonus. Nieuwe klanten wegwijs maken in de aangeschafte diensten en producten zorgt ervoor dat ze sneller en effectief aan de slag gaan. Dat komt weer ten goede aan de gebruikerservaring wat positieve reviews van klanten sorteert.

Spontaan waardering tonen

Dat er in december een kerstpakket voor de deur of op je bureau ligt zal door je personeel zeker gewaardeerd worden, maar stiekem wordt het ook wel een beetje verwacht. Dus wil je dat jouw personeelsgeschenk een extra grote impact heeft, geef het dan als iemand het niet ziet aankomen. Want het zijn juist de meest onverwachte ervaringen die de grootste indruk maken. Dat geldt ook voor je klanten. Een cadeautje aan je relatie geven in de decembermaand? Die zal snel ondergesneeuwd raken onder de overvloed van kerstcadeaus! Wil je echt opvallen? Stuur je jaarlijkse relatiegeschenken dan eens in mei!

Offboarding volgens het boekje

Aan elke employee journey komt een einde. Maar dat einde is niet altijd zo mooi als het begin. Ik zal nooit vergeten hoe ik een oud-collega met tranen in haar ogen voor het laatst door het kantoor zag lopen. Ze had een betere baan gevonden, en ontslag genomen. Dankzij haar toenmalige manager kon ze toch zeer positief terugkijken op haar voorlaatste job. Het was offboarding volgens het boekje!

Slimme ondernemers koesteren hun belangrijkste assets ook al werken ze niet meer in hun bedrijf. Geef een persoonlijk aandenken als afscheidscadeau. Toon oprechte interesse in de reden waarom iemand een nieuwe uitdaging aan wil gaan. Met oprecht gemeende ‘ beste wensen voor de toekomst’ gun je de medewerker een waardig afscheid. Bedank ex-collega’s voor wat ze hebben betekent, en wees niet teleurgesteld. Of zoals iemand een keer zei: wees niet getreurd dat het voorbij is, maar blij dat je het hebt mogen meemaken.

Stuur een bosje bloemen naar een klant als je een pitch hebt verloren, of wanneer ze overstappen op een andere leverancier. Zorg ervoor dat je tot op de laatste dag betrokken blijft en vergeet niet het exit gesprek. Want je weet nooit wanneer ze weer terugkomen, en een soepel afscheid creëert fans voor het leven.

Deel dit bericht via