Kan een gratis sleutelhanger het gedrag van mensen beïnvloeden?
Het korte antwoord op die vraag is: JA! De Bob-campagne is een initiatief van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Veilig Verkeer Nederland (VVN) en Reclamebureau Roorda zijn al sinds de start van de campagne in 2001 een belangrijke partner in de inmiddels legendarische campagne die bevordert dat mensen nuchter autorijden.
Wat is de BOB-afspraak?
VVN motiveert iedereen die met de auto rijdt om vooraf met elkaar de BOB-afspraak te maken. Dat betekent dat degene die de BOB is, geen druppel alcohol drinkt. Na afloop kunnen BOBs een (vrijwillige) blaastest doen. Heeft de BOB inderdaad niets gedronken, dan krijgt hij of zij als beloning de felbegeerde BOB-sleutelhanger.
‘Ik ben de BOB, ik wil ook zo’n sleutelhanger!’
Behalve grootschalige voorlichting wordt de BOB campagne ook uitgedragen tijdens de handhaving. De politie zet de beroemde BOB-sleutelhanger in als beloningsinstrument, maar door de populariteit van het promotieartikel begint het zelfs als incentive te fungeren. Er zijn zelfs mensen die na de alcoholcontrole een extra rondje rijden om nog een keer gecontroleerd te worden in ruil voor de gratis sleutelhanger. En dat al meer dan 20 jaar!
BOB merchandise
Het is tegenwoordig zelfs mogelijk voor de echte fans van het nuchter autorijden om in de fanshop BOB sleutelhangers, BOB balpennen, posters of een BOB paraplu te kopen. Er is ook een campagneteam dat je kunt inhuren voor een event met een Bob-actie. Enthousiaste mensen van het BOB Promoteam maken rijden onder invloed van alcohol bespreekbaar. Uiteraard, altijd met de kenmerkende positieve insteek van de BOB-campagne en de gratis sleutelhangertjes.
Internationaal succes
Sinds de invoering van de campagne in 2001 is er tot 2017 een voortdurende daling van het aantal alcoholincidenten geweest. En het aantal automobilisten dat met te veel drank op achter het stuur zit meer dan gehalveerd. In 2003 werd de campagne bekroond met een Zilveren Effie. De slogan ‘BOB jij of BOB ik?’ is zelfs opgenomen in de Dikke Van Dale. En het concept is succesvol geëxporteerd naar buurland België. En je raadt het al. Ook bij de Belgische BOB speelt de iconische gele sleutelhanger een hoofdrol in de campagne.