De legendarische Unox Muts is 25 jaar geworden
Oranje Unox mutsen, wie kent ze niet? Van deze iconische wintermutsen zijn er in de loop der tijd door het bekende Hollandse merk voor soep en rookworsten honderdduizenden uitgedeeld. Vooral tijdens de nieuwjaarsduik, het jaarlijks terugkerende evenement dat Unox min of meer heeft geclaimd. Maar je ziet de vrolijke oranje mutsen inmiddels ook opduiken langs de schaatsbaan, Olympische Winterspelen, Koningsdag en andere bekende winterse evenementen. Deze muts ademt een super-Hollandse sfeer, en dat sluit perfect aan bij het merk Unox.
Toeval
De Unox-muts is tamelijk toevallig een begrip geworden. Liane Lens, marketingmanager van Unox: “Het oog van mijn voorganger viel op deze bijzondere muts en hij dacht: deze muts past net zo goed bij Unox, als Unox bij de winter. Hij bestelde er een aantal op de bonnefooi, met de gedachte ‘daar kunnen we vast nog wel wat mee’”.
Gezien de kou in ons land, is zo’n muts een zeer praktisch promotioneel product gebleken, dat ook nog eens regelmatig uit de kast wordt gehaald. Unox heeft zichzelf daarom benoemd tot hoofdsponsor van winterliefhebbers.
Goodwill en zichtbaarheid
Wist je dat de Unox Muts al meer dan 25 jaar geleden geïntroduceerd tijdens de laatste Elfstedentocht op 4 januari 1997? Ter ere van deze verjaardag is er dit jaar een speciale advertentie in de krant geplaatst. Unox wil dit jaar 25 oranje ere-mutsen (‘met eigen naam en een goudkleurige pompon’) uitreiken aan mensen, die zich actief inzetten voor het behoud van de winterse saamhorigheid. “Die willen we graag in het zonnetje zetten”, zegt Liane Lens. “Want aan zulke helden is meer behoefte dan ooit.”
Helaas is de elfstedentocht al lange tijd van de radar. Maar elk jaar springen er nog steeds dik tienduizend durfals op 1 januari om 12 uur in het ijskoude natuurwater. Het bakje warme erwtensoep van een Unox sampling actie naderhand zorgt voor een warm begin van het nieuwe jaar. Net als de Unox Muts.