pexels-tiger-lily-4481259

Logistieke proces

De herkomst van promotionele producten is uiterst divers. Er zijn in de promotionele-productenbranche vele productgroepen te onderscheiden. Talloze producten worden – al dan niet custom-made – vanuit de hele wereld geïmporteerd. Vervolgens moeten deze producten van uw logo voorzien worden, passend bij uw huisstijl en misschien nog op andere wijze worden veredeld. Daarbij moet rekening worden gehouden met het productieproces, aantallen, levertijden, manieren van bewerken, voorraad houden, valutawisselingen, inflatie, het ordenen van het aanverwante logistieke proces en de distributie van uw producten. Kortom: het beheersen van financiële en voorraadrisico’s is een complex proces.

Onderscheid maken

Uw leverancier is uiteindelijk degene die voor u de beste keuze kan maken uit de talloze producten die door duizenden toeleveranciers binnen en van buiten de EU worden vermarkt. Uw leverancier kan op basis van kennis, ervaring en kunde onderscheid maken tussen goede en minder goede kwaliteit, de juiste wijze van bedrukken of bewerken, de effectiviteit van het te kiezen product en de juiste prijs.

Voorbeeld: u heeft een groot aantal bedrukte usb-sticks in uw basisassortiment opgenomen, tegen een bepaalde prijs. U bent – tegen verwachting in – al snel door deze voorraad heen. U wilt nog een klein aantal usb-sticks bijbestellen. En u wilt ze snel in huis hebben. Dat kan natuurlijk. Maar: de prijs zal afwijken van de aanvankelijk overeengekomen prijs. Ten eerste omdat toeleveranciers van usb-sticks dagelijks andere prijzen hanteren, onder invloed van wisselende grondstofprijzen en valutaschommelingen. Maar ook omdat het bedrukken van een kleiner aantal producten relatief duurder is dan het bedrukken van een grote partij. Daarbij komt, dat als u de usb-sticks snel in huis wilt hebben, u niet kunt wachten op verscheping vanuit Azië, waar de kostprijs nu eenmaal lager ligt dan hier.