Hoeveel producten zijn er nodig? Moeten deze gelijktijdig worden geleverd? Juist omdat promotionele producten bewerkt moeten worden, hangt prijsvorming ervan nauw samen met aantallen. De stuksprijs van bedrukte pennen in een kleine oplage is aanzienlijk hoger dan wanneer deze oplage groter zou zijn. Hou daarom rekening met instelkosten, bedrukkings- of andersoortige veredelingskosten, kosten voor het houden van voorraden, verzendkosten et cetera.
Prijsvorming en externe factoren
Promotionele producten komen vanuit talrijke plekken op de wereld. Vrachtkosten, sociale(-re) arbeidsomstandigheden (bijvoorbeeld in het Verre Oosten), milieu- en importheffingen, inflatie, valutaschommelingen: allemaal zijn ze van invloed op de kostprijs van uw product: daarom is het lastig voor langere tijd prijzen vast te leggen.
Voorbeeldchecklist:
- Aantal
- Levertijd
- Handlingkosten (verpakken)
- Transport-, opslag- en bezorgkosten
- Duidelijke omschrijving artikel (gebruikte materiaalsoort)
- Aantal kleuren bewerking en wijze van bewerken