PPP is in 2002 opgericht als branchevereniging voor intermediairs en leveranciers van promotionele producten en relatiegeschenken. PPP staat voor Promotional Products Professionals. Het beleid van PPP is gericht op het professionaliseren van de branche, het ontwikkelen en verspreiden van vakkennis en maatschappelijk verantwoord ondernemen. Namens haar leden spant de vereniging zich in voor meer bewustwording over effectiviteit en rendement van promotionele producten en dat deze nog beter onderbouwd worden ingezet als volwaardige marketingmedia. Het bestuur zet hiervoor een breed scala aan middelen in, zoals educatie en kennisdeling, lobby en vertegenwoordiging, accreditatie en een keurmerk voor leden, en promotie van het vak.
Code of Conduct
Leden onderschrijven ook de Code of Conduct van PPP. Dit is voor alle PPP-leden verplicht. De Code of Conduct is bedoeld om ethisch en verantwoord handelen te bevorderen. Daarmee verklaren leden naar eindklanten dat zij zich committeren aan de rechten van individuen en dat ze ons milieu respecteren. Ook het naleven van (lokale) wet- en regelgeving én specifieke aandacht voor mensenrechten en omstandigheden voor werknemers zijn belangrijke elementen van de Code of Conduct.
Leden werken ook met de PPP-leveringsvoorwaarden. Die bieden kopers en verkopers van promotionele producten en relatiegeschenken maximale bescherming en sluiten aan bij het beleid van PPP om eerlijk zaken te doen. Eventuele geschillen kunnen aan een onafhankelijke geschillencommissie worden voorgelegd voor het vinden van een passende oplossing. Alleen PPP-leden mogen volgens de PPP-leveringsvoorwaarden leveren.
Accreditatie
PPP telt zo’n 200 leden. De organisatie heeft steeds stappen gezet in de verdere professionalisering van de organisatie zelf en van de branche als geheel. Het PPP-lidmaatschap is alleen weggelegd voor intermediairs en leveranciers die het vak sterker willen maken en bereid zijn hieraan een duidelijk zichtbare en merkbare bijdrage te leveren. Dat laatste kan bijvoorbeeld door actief deel te nemen aan commissies, denktanks en klankbordsessies.
Alleen PPP-leden mogen het PPP Keurmerk voeren. Dit is geborgd in een accreditatiesysteem. Een PPP-lid kan accreditatiepunten verdienen door onder meer aan kennisprogramma’s van de PPP Academy deel te nemen: het beroepsopleidingsprogramma PPP Allround Pro+, Pro Masterclasses en vakkennissessies.
Sustainability & Social business
PPP besteedt veel aandacht aan duurzaamheid en eerlijk zakendoen. Van de leden wordt verwacht dat zij dit onderschrijven en aan hun klanten kenbaar maken. Ook moeten PPP-leden een Corporate Social Responsibility-verantwoordelijke hebben en beschikken ze over een klachten- en recallprocedure.
Stem in Den Haag en Brussel
PPP vervult ook een belangrijke functie als spreekbuis voor de branche en als belangenbehartiger in Den Haag. Daarbij werkt PPP nauw samen met ondernemersorganisatie ONL. Een concreet resultaat van die lobby was de tijdelijke verruiming van de werkkostenregeling (WKR) in 2020/2021 en 2023.
Daarnaast voert PPP een lobby voor het bewerkstelligen van een level playing field. Daarbij wijst de brancheorganisatie onder meer op oneerlijke concurrentie van Chinese websites, die producten goedkoper kunnen aanbieden en waar de controle op productveiligheid en milieuaspecten lastiger is.
Belangenbehartiging en promotie van het vak
Door actief de belangen van de branche en van het vak te vertegenwoordigen, zorgt PPP ervoor dat het positieve imago van het promotioneel product wordt onderstreept en verder wordt vergroot. Daarbij hoort dat leden moeten voldoen aan strenge kwaliteitseisen. Zo dragen steeds meer bedrijven in de branche bij aan verdere professionalisering van het vak en profileren zij zich als een serieuze sparringpartner voor veeleisende opdrachtgevers.